NAD WIELKIMI JEZIORAMI

Olsztyńska stacja kolejowa tworzyła przez lata swoistą „bramę” do innego, kolejowego świata. Nocne pospieszne ze Śląska, Wrocławia czy Warszawy zmieniały tutaj lokomotywy, maszynistów i drużyny konduktorskie. Miejsce elektrowozów zajmowały archaiczne parowozy – a później wysłużone lokomotywy spalinowe. Po kilkunastu minutach postoju składy ruszały w dalszą drogę na wschód niezelektryfikowanymi szlakami Warmii i Mazur.

Fotopolska_579685Mikołajki, 16 września 1990 r. pociąg osobowy do Ełku oczekuje odjazdu na stacji, źródło: http://www.fotopolska.eu

Jeszcze do początku lat dwutysięcznych tablica odjazdów dominująca nad halą olsztyńskiego dworca kolejowego informowała o przynajmniej trzech możliwościach dojazdu do Ełku. Każdy z nich wiązał się z przejazdem Krainą Wielkich Jezior, przy czym najbardziej malownicza trasa wiodła przez jej samo serce, zahaczając między innymi o Mikołajki.

2007-05-01_kolej_mikolajki_01bMikołajki 1 maja 2007 r. Lokomotywa SU46-023 z łącznikiem do pociągu „Podlasiak” do Szczecina Głównego i Berlina Charlottenburga. Fot. Paweł Wagner, http://www.ruciane-nida.org

mikoStacja w Mikołajkach współcześnie. Fot. Grzegorz M., źródło http://www.pl.worldmapz.com.

Stolica polskiego żeglarstwa leży na linii oznaczonej numerem 223 z Czerwonki (węzła kolejowego znajdującego się między Olsztynem i Korszami) do Ełku. Od końca sierpnia 2009 roku, niejako wbrew logice, nie dojeżdża tutaj żaden pociąg osobowy. Choć Mikołajki nie stanowią pod tym względem szczególnego wyjątku, kolej przegrała walkę o pasażerów, którzy każdego roku tłumnie przybywają nad tutejsze jeziora. Schludny (jak na polskie realia) dworzec sprawia wrażenie zastygłego w oczekiwaniu na kolejnych turystów. Stacja w Mikołajkach – choć opustoszała i zarastająca trawą- wciąż jest gotowa pracy. Nieruchome, kształtowe semafory w każdej chwili mogą podnieść swoje ramiona, aby przyjąć pospieszny z Poznania. Pordzewiałe rozjazdy również. Wszystko zależy od woli przewoźników, zarządcy infrastruktury.

961398_905089369509935_2126591539_n

10893404_905089356176603_2076694836_n 10904877_905089366176602_1944862226_n

Obecnie rzeczywistość linii nr 222 to okazjonalne przewozy paliwa do bazy w okolicach Mrągowa oraz ruch transportów wojskowych (coraz intensywniejszy zresztą) do Orzysza i wielkiego poligonu w Bemowie Piskim. Czy powieją lepsze wiatry dla kolei w Mikołajkach? Mam nadzieję, że kiedyś będzie możliwe połączenie kolejowo-żeglarskiej pasji w tym regionie.

10884909_905089359509936_1914427714_nZa zdjęcie dworca w Mikołajkach serdecznie dziękuję Karolinie i Michałowi 🙂

Reklamy
NAD WIELKIMI JEZIORAMI

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s